Vi söker teknisk chef
Publicerad 22 mars 2016 kl 09:15

Vi söker en teknisk chef. Är det du eller någon du känner? Tipsa gärna!
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Rollen som teknisk chef innebär att leda arbetet för den del av räddningstjänstens stödorganisation som ansvarar för fordon och fastigheter. Du har budget- och personalansvar för din organisation, totalt finns tolv medarbetare, varav drygt hälften är direktrapporterande.
Som teknisk chef ingår ansvar att förvalta räddningstjänstens fordon och hyrda lokaler. Du leder arbetet med att planera och följa upp fordonsbestånd och nyttjande liksom lokalförsörjning och underhåll. I rollen ingår att kunna hantera fordons- och fastighetsekonomiska frågor samt kontakter med fastighetsägarna och entreprenörer. Det ingår också att ansvara för upphandling och avtal tillsammans med verksamhetens inköpssamordnare.
Teknikorganisations verksamhet bedrivs på samtliga fem orter, placering för befattningen är Norrköping eller Linköping. Du rapporterar till personalchefen inom stödorganisationen.
Du ska kunna verka som en samlad kraft för din organisation med förmåga att delegera, stödja, stimulera och skapa gemenskap. Det är viktigt med en god samarbetsförmåga då arbetet innebär breda kontaktytor internt såväl som externt och ställer stora krav på flexibilitet och service.
Räddningstjänsten befinner sig i en utvecklingsfas som innebär nyanställningar och organisationsutveckling. Du kommer därför ha möjlighet att bidra till påverkan och utformning av såväl den befintliga rollen som inom näraliggande områden.
Din profil
Vi söker dig med tidigare chefserfarenhet innefattande budget- och personalansvar, gärna från liknande verksamhet, t ex industri eller inom fastighetsbranschen. Det är meriterande med erfarenhet från inköp och upphandling, projektledningsarbete och likaså logistik – transport och flödesplanering. Du har eftergymnasial teknisk utbildning eller likvärdiga kunskaper.
Du har god teknisk förståelse och goda IT-kunskaper samt förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. B-körkort är ett krav. Meriterande är kunskaper om regelverk och lagstiftning inom inköp och upphandling.
För att lyckas i rollen behöver du vara beslutsmässig, strukturerad, lyhörd och duktig på att leda och coacha andra. Vi lägger stor vikt vid ditt ledarskap och vill att du tidigare har haft personal- och budgetansvar.
Vi kommer att fästa stor uppmärksamhet kring ledord som förändringsbenägen, planering, relationsbyggande, påverkan och kommunikation.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Unik Resurs. Vi vill därför ha din ansökan via hemsidan www.unikresurs.se
Senaste ansökningsdag är 2016-04-03. Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Kristina Lind, 0767-781513, kristina.lind@unikresurs.se
Räddningstjänsten Östra Götaland är en aktiv och pådrivande kraft i regionen, som tillsammans med andra skapar ett säkrare samhälle – dygnet runt, året runt.
Vi är ett kommunalförbund som bildades 2010 och som idag har fem medlemmar: Linköpings, Norrköpings, Söderköpings, Valdemarsviks och Åtvidabergs kommuner. Vi har cirka 450 medarbetare som fördelar sig på cirka 200 personer på heltid, varav 160 i utryckande tjänst och 250 räddningspersoner i beredskap. Räddningstjänsten Östra Götaland samarbetar även med Räddningstjänsten i Motala och Vadstena gällande ledning av kommunala räddningsinsatser.
Vi arbetar för färre olyckor och minskade skador genom förebyggande verksamhet samtidigt som vi är redo att rycka ut dygnet runt för att hjälpa till vid bränder och andra olyckor. Vi stödjer företag och organisationer i deras säkerhetsarbete. Därutöver bedriver vi en omfattande informationsverksamhet för enskilda människor.